Chanbero
09-22-2020, 08:49 PM
قصة رحلة الثراء
دي اول قصه ليه في المنتداء ياريت تنال إعجاب الجميع
الجزء الأول
انا علي شاب في العشرين من عمرى اعيش مع ابى و امي و اختي الكبيرة و اختي الصغيرة (مش هوصف اهلي علشان ملهومش دور في القصه ) وي بقيت الشخصيات هنتعرف عليهة لما يجي دورهم
بدايه الفصل
انا : كريم لازم تعمل حاجه في الموضوع ده مش هينفع كده
كريم : حاضر يا علي انا هعمل كل الي عليه بس
انا : خلاص ياعم هنشوف شغل
كريم : لازم تشوف لينا شغل احنا كده مش هنلاقى الاكل و ابويا تعب تاني و انا عايز اي حاجه اشتغلها تجيب فلوس
انا : ماشي هاقوم انا عشان اروح
مشيت و سبت كريم يروح بس انا مش عارف اعمل ايه انا تعبت كده كتير لازم الاقي حل للمشكلة دي
دخلت البيت لقيت امي قاعده مع خالتي
انا : عامله ايه يا وليه
خالتي : عامله ايه ما انت لو بسئل كونت عرفت يا معدول
انا (ببرود) : امي عامله اكل ايه انا جعان
امي : اكل منين يا حصره روح شفلك لقمه او اي حاجه اتنيل كلها
انا (بخنقه ) : ماشي 😔
انا لازم اشوف حل للى انا فيه ده
تاني يوم الصبح صحيت و لبست وج نزلت وانا معيش غير 10 جنيه ده كده حلو اوي كملت
بعد ساعة من اللف علي المحلات و الشركات لقيت شركه ادوات كهربائيه
انا : لو سمحتي يا انسه
بنت : ايوه حضرتك ممكن اخدمك باايه
انا : هو في الحقيقىه كنت بدور علي شغل
بنت : انت جيتلى من السماء تعالى ورايه بسرعه
انا بكلم نفسي ايه البت المجنونه دي امانشوف
انا : تمام انا معاكي يلا
وصلنا البوفيه بتاع الشركه
بنت : بص ده البوفيه هتعمل شاي و تجيبو بره و انا هاقولك هتعمل ايه
الدنيا كانت مزبلة بالمعنى الحرفي
بعد ما نضفت الدنيا و عملت الشاي طلعت بره للبنت
انا : اتفضلي يا استاذة
بنت : ياعم استاذة مين انا سحر السكرتيره
انا : اتشرفت بمعرفة حضرتك وي انا علي الاسيوطي
سحر : تسلم يا علي بص بقى انت هتشتغل هنا في البوفيه تمام و المرتب هكلم ال H R يقبلوك و يخدو منك البينات انت معاك بطاقه
انا : اه معايا
سحر : تمام تعالى معايه
(معاكي لما نشوف اخرتها ايه انا اتخنقت )
دخلتِ المكتب و انا دخلتَ وراها
شخص : ايوه يا سحر خير
سحر : ده علي عامل البوفيه الي حضرتك طلبته وي دي البطاقه بتاعه علي
شخص : تمام اتفضلي انتي
سحر : تمام يا فندم تحت امرك
شخص : تعالى اقعد يا علي واقف ليه
انا : حاضر
شخص : بص يا علي انا اخوك محمد
انا : اتشرفت بمعرفتك يا استاذ محمد
محمد : بص بقى يا علي الشغل هنا مريح جدا انت بس كل الي عليك ترد علي تلفونات و تشوف طلبات الناس الي شغاله تمام
انا : تمام يا أستاذ محمد
كملت اليوم وأنا مروح قعت افكر طب أنا كذه صح لازم اعمل حاجة أطلع من اللي أنا فيه بيها طب ايه قلت مفيش حال لزم اعمل حاجه تخليني ابق في ايدي سلاح انا كده كده شغال ا افتكرت اني لسه مخلص دبلوم واخد دبلوم تجارة انا هعمل معدله هي دي الي هتنفع فعلا نجحت في المعدله وي دخلت الكليه وي عده اربع سنين وانا شغال في الشركه عامل شاي زي ماكنو بيقولو عليا بعد ما خت شهادت التخرج وي كونت جيب جيد جدا روحت الشركه علشان اكمل شغل وي سعته جالي اتصال من اخر واحد أتوقع انو ممكن يكلمني
وي هناتكون نهاية الجزء الأول
من قصة رحلت الثراء
يتبع
دي اول قصه ليه في المنتداء ياريت تنال إعجاب الجميع
الجزء الأول
انا علي شاب في العشرين من عمرى اعيش مع ابى و امي و اختي الكبيرة و اختي الصغيرة (مش هوصف اهلي علشان ملهومش دور في القصه ) وي بقيت الشخصيات هنتعرف عليهة لما يجي دورهم
بدايه الفصل
انا : كريم لازم تعمل حاجه في الموضوع ده مش هينفع كده
كريم : حاضر يا علي انا هعمل كل الي عليه بس
انا : خلاص ياعم هنشوف شغل
كريم : لازم تشوف لينا شغل احنا كده مش هنلاقى الاكل و ابويا تعب تاني و انا عايز اي حاجه اشتغلها تجيب فلوس
انا : ماشي هاقوم انا عشان اروح
مشيت و سبت كريم يروح بس انا مش عارف اعمل ايه انا تعبت كده كتير لازم الاقي حل للمشكلة دي
دخلت البيت لقيت امي قاعده مع خالتي
انا : عامله ايه يا وليه
خالتي : عامله ايه ما انت لو بسئل كونت عرفت يا معدول
انا (ببرود) : امي عامله اكل ايه انا جعان
امي : اكل منين يا حصره روح شفلك لقمه او اي حاجه اتنيل كلها
انا (بخنقه ) : ماشي 😔
انا لازم اشوف حل للى انا فيه ده
تاني يوم الصبح صحيت و لبست وج نزلت وانا معيش غير 10 جنيه ده كده حلو اوي كملت
بعد ساعة من اللف علي المحلات و الشركات لقيت شركه ادوات كهربائيه
انا : لو سمحتي يا انسه
بنت : ايوه حضرتك ممكن اخدمك باايه
انا : هو في الحقيقىه كنت بدور علي شغل
بنت : انت جيتلى من السماء تعالى ورايه بسرعه
انا بكلم نفسي ايه البت المجنونه دي امانشوف
انا : تمام انا معاكي يلا
وصلنا البوفيه بتاع الشركه
بنت : بص ده البوفيه هتعمل شاي و تجيبو بره و انا هاقولك هتعمل ايه
الدنيا كانت مزبلة بالمعنى الحرفي
بعد ما نضفت الدنيا و عملت الشاي طلعت بره للبنت
انا : اتفضلي يا استاذة
بنت : ياعم استاذة مين انا سحر السكرتيره
انا : اتشرفت بمعرفة حضرتك وي انا علي الاسيوطي
سحر : تسلم يا علي بص بقى انت هتشتغل هنا في البوفيه تمام و المرتب هكلم ال H R يقبلوك و يخدو منك البينات انت معاك بطاقه
انا : اه معايا
سحر : تمام تعالى معايه
(معاكي لما نشوف اخرتها ايه انا اتخنقت )
دخلتِ المكتب و انا دخلتَ وراها
شخص : ايوه يا سحر خير
سحر : ده علي عامل البوفيه الي حضرتك طلبته وي دي البطاقه بتاعه علي
شخص : تمام اتفضلي انتي
سحر : تمام يا فندم تحت امرك
شخص : تعالى اقعد يا علي واقف ليه
انا : حاضر
شخص : بص يا علي انا اخوك محمد
انا : اتشرفت بمعرفتك يا استاذ محمد
محمد : بص بقى يا علي الشغل هنا مريح جدا انت بس كل الي عليك ترد علي تلفونات و تشوف طلبات الناس الي شغاله تمام
انا : تمام يا أستاذ محمد
كملت اليوم وأنا مروح قعت افكر طب أنا كذه صح لازم اعمل حاجة أطلع من اللي أنا فيه بيها طب ايه قلت مفيش حال لزم اعمل حاجه تخليني ابق في ايدي سلاح انا كده كده شغال ا افتكرت اني لسه مخلص دبلوم واخد دبلوم تجارة انا هعمل معدله هي دي الي هتنفع فعلا نجحت في المعدله وي دخلت الكليه وي عده اربع سنين وانا شغال في الشركه عامل شاي زي ماكنو بيقولو عليا بعد ما خت شهادت التخرج وي كونت جيب جيد جدا روحت الشركه علشان اكمل شغل وي سعته جالي اتصال من اخر واحد أتوقع انو ممكن يكلمني
وي هناتكون نهاية الجزء الأول
من قصة رحلت الثراء
يتبع