karim123-123
02-05-2021, 07:01 PM
تعريف شخصيات
كريم محمود السيوفي
الحفيد الاكبر لاكبر عائله في الصعيد وهي عائله السيوفي المقيمه بي دنشا مركز قنا (الهواره) ٢٩سنه اطلقوا عليه لقب ملك الصعيد الصعيد لقوة شخصيته وسلطته حاد الطباع لا يعرف المزح طريق له متعلم تخرج من الهندسه بامتياز مع مرتبه الشرف يدير شركات ومصانع عائلته لا يستطيع احد الوقوف له حاد الذكاء
تمارا محمد السيوفي
بطله القصه قتل والدها وهي في عمر السادسه علي يد واحد من قريه الحجيرات المعروفه باسم الدم والنار امها من القاهرة تفرقت عن امها من بعد موت والدها واتربت في الصعيد طيبه وحنونه وعنيده جدا تكره العادات والتقاليد تسعا لانتقام وهتعرفوا من مين السن19
ياسين السيوفي (الجد)
كبير العيله متمسك بالعادات والتقاليد القديمه
اخد تمارا بعد موت ابوها
فارس محمود السيوفي 26سنه اخوا كريم* طيب جدا ولطيف عكس كريم الايد اليمين لي كريم وبنك اسراره
نهال السيوفي* اخت كريم عمرها19 سنه طيبه ولطيفه وجميله
رحيم ياسر السيوفي : ابن عم كريم و تمارا مهندس عندها ٢٧سنه
منه ياسر السيوفي:بنه عم كريم و تمارا واخت رحيم العمر18
فتحيه : ام كريم شخصيه قويه بتحب والدها جدا وبتحافظ علي العادات والتقاليد
نسمه : ام رحيم طيبه جدا وحنونه
فاطمه النجار : ام تمارا ترغب في رؤيه ابنتها لكنها ممنوعه من رؤيه ابنتها
حاتم الابنودي: يسعا لانتقام والاخذ بالتار من عائله
السيوفي*
ميراث الابنودي: اخت حاتم لطيفه وهاديه العمر20
الفصل 1
من داخل ثريا كبيره وفخمه تدل علي الثراء يملكه ياسين السيوفي واحد من كبار الهواره في الصعيد في دشنا احد مراكز محافظه قنا
تقف سيده شابه في ٢٤من عمرها وهي تبكي بانهيار تكلم الواقف امامها
السيده وتدعا فاطمه النجار: حرام عليك انا مليش ذنب عايزة بنتي
نظر اليه الي بحقد وكره شديد
ياسين : ذي ما قولتلك لو شفت وشك هنا مرة تانيه هجيبك* من رقبتك مكفكيش الي حصل* لابني بسببك جيه تأخدي
اخر الي باقي منه
فاطمه بدموع : اخر مرة تشوفني هنا بس اخد بنتي حرام عليك
ياسين بغضب: لا تمارا حتا من لحمنا وبنت ابني *** يرحمه هتتربي هنا وانتي مش عايزك هنا* خالص ارجعي مكان* ما جيتي يا بت الناس* لو* شفتك* هنا* تاني انتي عارفة كويس ايه الي هيحصل لو شفتك هنا
فاطمه بدموع : حرام عليك مش كفايه محمد مات وسبني
تنزل من علي السلالم فتاه صغيره في عمر السادسه عشر وهي تبكي
تمارا ببكاء: ماما
ياسين : كريم
ليقف امام تمارا شاب ذو بنيه جسديه ضخمه ليتكلم بصوت خشن وحاد وعيونه كالصقر الغاضب
كريم بحده : ارجعي لوضتك
تمارا ببكاء: ماما
كريم* بعصبيه : قولتلك ارجعي* لوضتك
وقف الاثنان ينظران الي بعضهم البعض عين تحمل الدموع وعين تحمل الحده والقسوه
كريم بغضب : انتي مش سامعه انا قولتلك ايه
تأتي نسمه وتحمل تمارا رغم عنها خوفا من بطش كريم
ياسين : غوري من هنا ملكيش عندنا حاجه خالص
فاطمه ببكاء : حسبي **** ونعمه الوكيل وافتكر كلامي كويس هأخد تمارا منكم وقدام الكل
كانت تمارا تبكي بحرقه عندما وجدت امها تخرج وتتركها وحدها
نسمه بحزن : متعيطيش يا ضنايا انا معاكي
تمارا ببكاء:هقتلك هقتلك يا كريم هقتلك
وبعد مرور١٣سنه وفي نفس الثريا
فتحيه : النهرده عيد ميلاد ابني* كريم وعرفين ان
كبار البلد هتبقا هنا
نهال :ايوة يا ماما
فتحيه : يعني مش عاوزا اتكلم كتير
نهال: عرفين
فتحيه بتحذير: فاهمه يا تمارا
تنظر لها تمارا بعدم اهتمام
حاولت نهال تلطيف الجو
نهال : فاهمين يا ماما مش هنطلع من اوضنا
فتحيه : انا بكلمك يا تمارا
تمارا بزفرة :حاضر يا مرات عمي
فتحيه : المرة الي فاتت قولتي كده وعملتي مصيبه
نهال:مش هنطلع يا ماما
فتحيه : جدك مدلعك يا تمارا بس قوانين هواره هي الي بتمشي انتي واحده من هواره وانتي عارفة كويس ازاي عندنا قواعد
تمارا* : ولازمته ايه الكلام ده يا مرات عمي
فتحيه : انتي عارفه كويس انا قصدي ايه
تخرج فتحيه وتغلق الباب علي البنات
نهال بزفرة:يرضيكي كده اهي قفلت علينا ومش هنشوف الحفله
تمارا بعصبيه : وانا عملت ايه يعني
نهال : قولي لنفسك* يا تمارا*
تسمع نهال صوت السياره
نهال بفرح :كريم وصل هشوف اذاي كده
تفتح تمارا لها النافذه
شهد : من هنا اتفرجي علي اخوكي كويس
نهال باستفزاز: وحشني قوي* قوي
ما وحشكيش انتي كمان
شهد بغضب : لا ما وحشنيش انا بكره بكره انتي سامعه بكره الملك
نهال : انتي بتتكلمي عن اخويا والكبير كبير البلد يعني تلمي لسانك وانتي عارفه لو سمعك هيعمل فيكي ايه
شهد : مش بخاف ومش خايفه منه وهعمل الي* انا عوزاه
نهال بضحكه : متجادليش انتي خدامه ٠٠
وقبل ان تكمل كلامها تسمع طلق ناري وتفزع الفتاتان
تنظر تمارا من البلكونه لتجد من اطلق الرصاص كان كريم
كان عروق وجهه بارزة وعيونه ك****ب المشتعل لتبلع ريقها بخوف
تمارا بخوف: كريم
تكلم بصوت كزجير الاسد صوت لا يقبل النقاش
اسر : اقفلي الشباك وادخلي جوا
لما تستوعب ما قاله من منظره الذي لا يبشر بخير لتمسك نهال بيدها وتسحبها لداخل وتغلق نافذه البلكونه
نهال بخوف:عجبك كده اهو شافنا واقفين في الشباك
تمارا* : وهيعمل ايه يعني بلاش نتنفس هوا
نهال : هينفسنا تراب مش هوا وهيخلي وقعتنا زفت علي دماغنا
وفي غرفه في الثريا
نسمه : قولت ايه يا رحيم
رحيم : اتجوز تمارا
نسمه : ايوة
رحيم : وانا موافق انتي عارف اني عايزها**
نسمه بفرح :هقول لجدك
رحيم : له انا الي هقوله عشان اخد كلمته
نسمه :ربنا معاك يا ابني ويوفقك ويجعل تمارا من نصيبك
وفي المساء يحضر كبار البلد واقيمت الذباح واشهي المأكولات واثناء الحفله يسمع الجميع صوت صراخ تمارا من الاعلي
ياسين بفزع :تمارا
يتجه كريم ورحيم وفارس الي الاعلي بسرعه ليجدوا
قولولي رايكم في القصة عشان اكمل ولا لا
الفصل 2
يصعد كريم وفارس ورحيم الي فوق ليجدوا الباب مقفول من بره
فارس: الباب مقفول من بره
يكسر كريم الباب دون مساعده احد
ويجدوا تمارا لابسه قميص نوم طالع منه نص بزازها ومش
مداري حاجة وكانت تبكي وتمسك ذراعها
رحيم بقلق : ايه الي حصل
نهال بتوتر : كنت في الحمام وقت ماوقعت معرفش* ازاي
يقترب رحيم من تمارا
لكن كريم يوقفه
كريم بحده: انت بتعمل ايه انت مش شايف لابسه ايه
تعالي لورا وخلي الحريم هيا اللي تساعدها
يتوقف رحيم مكانه وتدخل نسمه وفتحيه
نسمه بقلق: اي اللي حصلك يا بنتي
كريم: احنا بره شوفيها لو عايزة تروح للدكتور اوديها
يخرج كريم ورحيم وفارس وامسك بي اوكرة الباب بيده لانه كسر الباب ومش* بيقفل
فتحيه : وريني دراعك يا تمارا
ترفع تمارا يدها لفتحية
نسمه بخضه : يا لهوي
نهال : هجيب الاسعافات
فتحيه : ايه الي حصل
تمارا بتمثيل البكاء: كنت عايزة اجيب حاجه من فوق الدولاب فا طلعت علي الكرسي ووقٍعت واتخبطت في حفه السرير
فتحيه : طيب ما متعيطيش حصل خير
تخرج فتحيه
كريم : عملت ايه
فتحيه : وقعت من فوق الكرسي
رحيم : طب هي كويسه او محتاجه الدكتور
فتحيه : لا ده* جرح بسيط وبتحرك دراعه عادي نهال
هتجيب الاسعافات وانا لفلها ايدها
كريم بغيظ : طيب هنزل اطمن جدي واشوف الضيوف واجيب حد
يصلح الباب وخليها تروح لاوضه نهال عقبال* ما الباب يتطلح
فتحيه :حاضر
كريم في نفسه عملتيها يا تمارا اما وريتك
وفي الغرفه
نسمه : جت سليمه الحمد **** هجبلك عصير
تمارا : طيب
نهال : الحمد *** ربنا سترها ٠٠انا لو كنت شوفتك كنت لاحقتك بس٠٠ كنت في الحمام
تمارا في خاطرها : ماهو انا خليتك٠٠ تدخلي وعملت كده عشان٠٠ حضرتك تبع الزفت اخوكي
وفي الاسفل
كان ياسين قلق ليجد كريم ينزل
ياسين بقلق: خير يا ابني
كريم: متخفش يا جدي هي كويسه ٠٠جرح بسيط
ياسين :الحمد ****
كريم : هطلع اشوف الضيوف ٠٠عشان اعلن عن المصنع الجديده واجيب حد يصلح الباب
فارس : بس انت عملت الاحتفال عشان المصنع ده للدرجة* دي عايز المصنع
ياسين : ايوة يا ابني المصنع ده كان حلم٠٠ عمك محمد *** يرحمه بس ملحقش ٠٠فا الاحتفال ده عشان المصنع وعشانك عشان انته تستحق كل خير يا ابني
كريم: **** يرحمه بس انا مش عايز حاجه كفايه رضاك عليا يا جدي
ياسين : ربنا يبارك فيك يا ولدي
رحيم : جدي عايزك في موضوع
ياسين : خير يا رحيم موضوع مهم مينفعش يتأجل لبكره
رحيم : لا* ينفع
ياسين : خلاص بكرة عشان الضيوف اللي هنا
رحيم :حاضر يا جدي
يخرج كريم ويعلن عن افتتاح المصنع الجديد ويرحل الضيوف
يصعد كريم مع واحد لاعلي ليصلح باب غرفه تمارا
كريم: هو ده٠٠
وقبل ان يكمل كلامه يسمع صوت تمارا
كريم بحده : لحظة
يدخل اليها تجلس علي السرير بنفس قميص النوم* ليجدها تتمتم مع نفسها
كريم بحده : انتي بتعملي ايه هنا
تمارا* : اوضتي هكون بعمل ايه
كريم بغضب : والرجل الغريب اللي برا يشوفك عادي** علي السرير وهو بيصلح الباب قومي ادخلي الحمام لحد ما نخلص وبعدين ابقي* اطلعي
تمارا : هتحبس في الحمام
كريم بغضب : عشان مسمعتيش الكلام من الاول وروحتي علي اوضه نهال
تمارا بزفرة: اوف
كريم بحده : وبعدين انا مش قولت قبل كده ما تفتحيش الشباك ولا تقفي فيه لما حد غريب يكون هنا
تمارا* : كنت بشم هوا
كريم بغضب : اسمعي دي اخر مرة بحذرك فيها انتي لو مكنتيش بت كنت ضربتك٠٠ بس انا راجل وعمري ما بمد ايدي علي واحده فالكلام يتسمع فاهمه٠٠ والمقلب بتاع النهارده ده انا عارف قصدك ٠٠وادخلي الحمام لحد ما يخلص
وحسابك بقا كبير اوي وشكلك عايزه تصفيه
نظرت له تمارا* بكره وحقد وهو نظر اليها نظره تحدي
كريم بحده : مسمعتيش انا قولت ايه ولا عايزة تأخدي صورة
شهد : حاضر
تتدخل الي الحمام وتغلق الباب خلفها بقوه تعبر عن غضبها
تمارا* في نفسها : انا هنتقم منك انت خلتني ابعد* عن امي انته الي وقفت في طريقي وقتها حتي لو انت الملك انا هنتقم منك وهخليك تندم انك مخلتنيش اروح مع امي
وفي سرايا تانيه ملك حاتم الابنودي
حاتم : هيفتح المصنع
راجي: ايوة يا باشا
حاتم بعصبيه: وانتوا فيداتكم ايه
راجي: يا باشا هو اشتري الارض وجهز كل حاجه انت عارف انه مسيطر علي البلد والناس كله بتعمله حساب الكبير قِبل الصغير
حاتم بغضب: انته جاي تشكرلي فيه
راجي: له يا باشا انا خدامك
حاتم : تنفذ الي هقولك عليه بالحرف الواحد
راجي : خدامك
وفي نفس السرايا في احد الغرف الكبيره تجلس شابه جميله تبلغ من العمر20سنه تقرأ في الكتاب وتدعي ميراث الابنودي ليدخل اليها حاتم
حاتم : حبيبه اخوكي بتعملي ايه
ميراث بابتسامه: بقرأ كتاب
حاتم : ربنا معاكي
ميراث: وانته بتعمل ايه
حاتم :بشوف هعمل ايه مع ولاد السيوفي
ميراث: لسه مصمم علي الانتقام
حاتم بغضب : ايوة هأخد بانتقامي* منهم
ميراث : بس ياخويا
حاتم : اسكتي انتي متعرفيش قلبي مولع منهم٠٠ اذاي و ابنهم مسيطر علي كل حاجه ابنهم الي دمر عيلتنا حرمنا من أبويا
ميراث : بس ابويا *** يرحمه هو الي عمل عداوه معهم الحق حق يا خويا سيبك من الإنتقام* ونعيش في سلام
حاتم بغضب : انتي واقٍفه مع اللي
ِقتل ابوكي
ميراث : لا بس ذي ما قٍتلوا ابوك ابوك قِتل واحد منهم واحد قصاد واحد ليه نعمل عداوة جديده مش هتخلص واحنا٠٠
حاتم بغضب: بس ولا كلمه ولو اتكلمتي* كلمه زياده مش هتكلم معاكي* تاني
ميراث: ربنا يهديك يا خويا ويبعد عنك فكره الإنتقام
وفي الصباح
منه بابتسامه : صباح الخير
تمارا : صباح النور
منه : دراعك لسه وجعك
تمارا : الحمد لله كويس
منه : طيب امسكي دي
تمارا: سلسله
منه : ايوة سلسله فضه من مصر جبتهالك مخصوص لما روحت مع رحيم
تمارا بفرح: حبيبتي
منه : هديهالك بس بشرط
تمار: مش هتتغيري بتاعت مصلحتك دايما
منه : اعترفي انا اصغر منك بسنه بس انا بفكر اكتر منك
تمارا بغيظ : عايزة ايه يا زفته
منه : تيجي معايا عند النهر
شهد : وهتعملي ايه عند النهر
منه : هنتمشي شويه لو مجتيش معايا مش هديهالك
تمارا* : وهنأخد نهال عشان نأخد محاضره بعد ما نيجي سوا
منه بضحكه : ايوه بس مش هديهالك غير لما نروح
شهد : طيب بس لما اروح الجامعه في مصر مش هجبلك حاجه
منه: هو كريم وجدي هيسمحوا انك تروحي مصر😛 انما انا بروح مع اخويا اتفسح واجي😛
شهد : بطلعي لسانك **** يسامحك بكره هنشوف
وفي الاسفل
فتحيه : يا تمارا
تنزل تمارا* مسرعه
تمارة : نعم يا مرات عمي
فتحيه بابتسامه: حسبي علي مهلك السرعة مش حلوة عشانك ههههه
تمارا* : خير يا مرات عمي
فتحيه : عايزكي في حاجه بس مش قدام الكل لما تخلصي حصليني علي اوضتي
تمارا* :حاضر
كان كريم يتكلم في الهاتف
كريم : خدمتك دي مش هنساها يا دكتور
الدكتور : انا تحت امرك في اي حاجه
ويغلق الخط
ياسين:خير يا ولدي
كريم* : الدكتور محسن الي في كليه نهال كنت كلمته عشان ننقل تمارا مع نهال واتقبلت في الجامعه هنا
تسمع تمارا الكلام ليقع الطبق من يدها
تمارا بصدمه: بتقول ايه
كريم بحده :زي ما سمعتي هتروحي وتيجي مع نهال اما انك تروحي جامعه في مصر لوحدك ف انتي بتحلمي
تمارا* بعصبيه : ليه
ياسين : يا بتي الجامعه هنا ليه السفر والبهدله وبنت عمك نهال هتبقا معاكي تونسك* في الجامعه وبعدين احنا لينا اعداء افرضي حد عايز ٠
كريم : متكملش يا جدي هي عارفه كويس انها مش هتروح مصر
تمارا : ليه بقا عايز تمنعني من ان اشوف٠٠
نظر اليه نظره ارعبته جعلتها تصمت وتبلع ريقها
كريم بغضب:اي كلمه او حرف زياده منك اقسم ب**** ما هتطلعي بره البيت تاني قولنا مفيش مروح* لمصر يعني مفيش مروح* لمصر
يدخل رحيم في الكلام
رحيم : جدي انا عندي الحل
ياسين : ايه هو يا ولدي
رحيم : انتوا خايفين تبعتوا تمارا مصر لوحدها بس انا ماسك الشركه الي هناك يعني ممكن تيجي ٠
ياسين بغضب : انت اتجننت يا زفت اتت عايز تمارا تيجي معاك وانت مش متجوز* ومحدش معاكم
رحيم : لا يا جدي ماهو* ده الموضوع الي كانت عايز اكلمك فيه
ياسين : موضوع ايه
رحيم : انا عايز اتجوز تمارا
كان كريم ممسك بكوب في يده لكن بعد ان سمع رحيم يكسر الكوب لتجرح يده وتحاولت عيناه الي اللون الاحمر الجامح وعروق يده ووجهه بارزة
ياسين : بتقول ايه يا ولدي تتجوز تمارا
كان رحيم سيرد لكن
كريم بحده وغضب :تمارا اطلعي علي اوضتك.تنظر تمارا له وترا جرح يده وتنظر الي ملامح وجهه التي لاتبشر بخير لتبلع ريقها بخوف من بطش كريم
تمارا* بخوف:بس
كريم* بعصبيه : اطلعي علي أوضتك انتي سامعه ان قولتلك اطلعي
حاولت استجماع شجاعته فتلك هي فرصتها لذهاب الي مصر لرؤيه والدتها
تمارا* :بس انا موافقه علي اللي قاله رحيم
يفرح رحيم بما قالته تمارا* ولكن ما قالته جعلت كريم يشتعل اكثر واكثر ليكشف عن انياب الوحش بدخله
كريم بعصبيه وصوت عالي: قولتلك غوري اطلعي علي اوضتك متخلنيش ادفنك مكان ما انتي واقفه
ياسين : اسمعي اللي قاله يا تمارا
تمارا* بغيظ : ماشي
تصعد تمارا لغرفتها ليمسك كريم رحيم من لياقته.
كريم بغضب: انت بتقول ايه
رحيم : كريم انت بتعمل ايه
نظر اليه بعيون جامحه وضغط علي لياقته اكتر واكتر حته تلوث قميص رحيم بدم كريم
كريم بغضب: تمارا* عروستي انا انت فاهم
رحيم بصدمه : عروستك
لينظر الي الجد
رحيم : صحيح يا جدي
ياسين : ايوة يا ولدي
رحيم : بس هي عايزني انا
كريم بغضب : اقتلك واقتلها هي بس عايزك عشان تروح مصر انما هي عروستي
رحيم : ومقولتش كده* من زمان ليه.
كريم بغيظ: مستنيها تكبر وتنضج مزاجي كده* عروستي وانا حر
وفي الاعلي تدخل فتحيه لتمارا
فتحيه : عايزة اتكلم معاكي* شويا
تمارا : خير يا مرات عمي
فتحيه : انا سمعت الي قاله رحيم وانتي موافقه عليه
تمارا : ايوة انا موافقة علي رحيم
فتحيه : لا الجوازة دي مستحيل تتم
تمارا :ليه رحيم عايزني وانا موافقه عليه
فتحيه بغضب: اخرسي عايزة كريم يقتلك
تمارا* باستغراب: ليه ؟؟
فتحيه : لانك عروسه كريم
صدمت تمارا من الكلمه ولم تعد قادرة علي الوقوف
فتحيه : مالك* الكلام مش عاجبك
تمارا* : عروسته ازاي يعني
فتحيه : من وانتي عندك 6سنين الي اخد انتقام ابوكي كان كريم وجدك قال ووعده انك لما تكبري هتكوني عروسته
تمارا بذهول: مستحيل لا مش هتجوز كريم اللي علي جثتي
فتحيه بغيظ: لا يا بت محمد مش بمزاحك هتتجوزيه وتجيبي وريث الملك
يا تري اي اللي هيحصل وهل تمارا هتتجوز كريم
كريم محمود السيوفي
الحفيد الاكبر لاكبر عائله في الصعيد وهي عائله السيوفي المقيمه بي دنشا مركز قنا (الهواره) ٢٩سنه اطلقوا عليه لقب ملك الصعيد الصعيد لقوة شخصيته وسلطته حاد الطباع لا يعرف المزح طريق له متعلم تخرج من الهندسه بامتياز مع مرتبه الشرف يدير شركات ومصانع عائلته لا يستطيع احد الوقوف له حاد الذكاء
تمارا محمد السيوفي
بطله القصه قتل والدها وهي في عمر السادسه علي يد واحد من قريه الحجيرات المعروفه باسم الدم والنار امها من القاهرة تفرقت عن امها من بعد موت والدها واتربت في الصعيد طيبه وحنونه وعنيده جدا تكره العادات والتقاليد تسعا لانتقام وهتعرفوا من مين السن19
ياسين السيوفي (الجد)
كبير العيله متمسك بالعادات والتقاليد القديمه
اخد تمارا بعد موت ابوها
فارس محمود السيوفي 26سنه اخوا كريم* طيب جدا ولطيف عكس كريم الايد اليمين لي كريم وبنك اسراره
نهال السيوفي* اخت كريم عمرها19 سنه طيبه ولطيفه وجميله
رحيم ياسر السيوفي : ابن عم كريم و تمارا مهندس عندها ٢٧سنه
منه ياسر السيوفي:بنه عم كريم و تمارا واخت رحيم العمر18
فتحيه : ام كريم شخصيه قويه بتحب والدها جدا وبتحافظ علي العادات والتقاليد
نسمه : ام رحيم طيبه جدا وحنونه
فاطمه النجار : ام تمارا ترغب في رؤيه ابنتها لكنها ممنوعه من رؤيه ابنتها
حاتم الابنودي: يسعا لانتقام والاخذ بالتار من عائله
السيوفي*
ميراث الابنودي: اخت حاتم لطيفه وهاديه العمر20
الفصل 1
من داخل ثريا كبيره وفخمه تدل علي الثراء يملكه ياسين السيوفي واحد من كبار الهواره في الصعيد في دشنا احد مراكز محافظه قنا
تقف سيده شابه في ٢٤من عمرها وهي تبكي بانهيار تكلم الواقف امامها
السيده وتدعا فاطمه النجار: حرام عليك انا مليش ذنب عايزة بنتي
نظر اليه الي بحقد وكره شديد
ياسين : ذي ما قولتلك لو شفت وشك هنا مرة تانيه هجيبك* من رقبتك مكفكيش الي حصل* لابني بسببك جيه تأخدي
اخر الي باقي منه
فاطمه بدموع : اخر مرة تشوفني هنا بس اخد بنتي حرام عليك
ياسين بغضب: لا تمارا حتا من لحمنا وبنت ابني *** يرحمه هتتربي هنا وانتي مش عايزك هنا* خالص ارجعي مكان* ما جيتي يا بت الناس* لو* شفتك* هنا* تاني انتي عارفة كويس ايه الي هيحصل لو شفتك هنا
فاطمه بدموع : حرام عليك مش كفايه محمد مات وسبني
تنزل من علي السلالم فتاه صغيره في عمر السادسه عشر وهي تبكي
تمارا ببكاء: ماما
ياسين : كريم
ليقف امام تمارا شاب ذو بنيه جسديه ضخمه ليتكلم بصوت خشن وحاد وعيونه كالصقر الغاضب
كريم بحده : ارجعي لوضتك
تمارا ببكاء: ماما
كريم* بعصبيه : قولتلك ارجعي* لوضتك
وقف الاثنان ينظران الي بعضهم البعض عين تحمل الدموع وعين تحمل الحده والقسوه
كريم بغضب : انتي مش سامعه انا قولتلك ايه
تأتي نسمه وتحمل تمارا رغم عنها خوفا من بطش كريم
ياسين : غوري من هنا ملكيش عندنا حاجه خالص
فاطمه ببكاء : حسبي **** ونعمه الوكيل وافتكر كلامي كويس هأخد تمارا منكم وقدام الكل
كانت تمارا تبكي بحرقه عندما وجدت امها تخرج وتتركها وحدها
نسمه بحزن : متعيطيش يا ضنايا انا معاكي
تمارا ببكاء:هقتلك هقتلك يا كريم هقتلك
وبعد مرور١٣سنه وفي نفس الثريا
فتحيه : النهرده عيد ميلاد ابني* كريم وعرفين ان
كبار البلد هتبقا هنا
نهال :ايوة يا ماما
فتحيه : يعني مش عاوزا اتكلم كتير
نهال: عرفين
فتحيه بتحذير: فاهمه يا تمارا
تنظر لها تمارا بعدم اهتمام
حاولت نهال تلطيف الجو
نهال : فاهمين يا ماما مش هنطلع من اوضنا
فتحيه : انا بكلمك يا تمارا
تمارا بزفرة :حاضر يا مرات عمي
فتحيه : المرة الي فاتت قولتي كده وعملتي مصيبه
نهال:مش هنطلع يا ماما
فتحيه : جدك مدلعك يا تمارا بس قوانين هواره هي الي بتمشي انتي واحده من هواره وانتي عارفة كويس ازاي عندنا قواعد
تمارا* : ولازمته ايه الكلام ده يا مرات عمي
فتحيه : انتي عارفه كويس انا قصدي ايه
تخرج فتحيه وتغلق الباب علي البنات
نهال بزفرة:يرضيكي كده اهي قفلت علينا ومش هنشوف الحفله
تمارا بعصبيه : وانا عملت ايه يعني
نهال : قولي لنفسك* يا تمارا*
تسمع نهال صوت السياره
نهال بفرح :كريم وصل هشوف اذاي كده
تفتح تمارا لها النافذه
شهد : من هنا اتفرجي علي اخوكي كويس
نهال باستفزاز: وحشني قوي* قوي
ما وحشكيش انتي كمان
شهد بغضب : لا ما وحشنيش انا بكره بكره انتي سامعه بكره الملك
نهال : انتي بتتكلمي عن اخويا والكبير كبير البلد يعني تلمي لسانك وانتي عارفه لو سمعك هيعمل فيكي ايه
شهد : مش بخاف ومش خايفه منه وهعمل الي* انا عوزاه
نهال بضحكه : متجادليش انتي خدامه ٠٠
وقبل ان تكمل كلامها تسمع طلق ناري وتفزع الفتاتان
تنظر تمارا من البلكونه لتجد من اطلق الرصاص كان كريم
كان عروق وجهه بارزة وعيونه ك****ب المشتعل لتبلع ريقها بخوف
تمارا بخوف: كريم
تكلم بصوت كزجير الاسد صوت لا يقبل النقاش
اسر : اقفلي الشباك وادخلي جوا
لما تستوعب ما قاله من منظره الذي لا يبشر بخير لتمسك نهال بيدها وتسحبها لداخل وتغلق نافذه البلكونه
نهال بخوف:عجبك كده اهو شافنا واقفين في الشباك
تمارا* : وهيعمل ايه يعني بلاش نتنفس هوا
نهال : هينفسنا تراب مش هوا وهيخلي وقعتنا زفت علي دماغنا
وفي غرفه في الثريا
نسمه : قولت ايه يا رحيم
رحيم : اتجوز تمارا
نسمه : ايوة
رحيم : وانا موافق انتي عارف اني عايزها**
نسمه بفرح :هقول لجدك
رحيم : له انا الي هقوله عشان اخد كلمته
نسمه :ربنا معاك يا ابني ويوفقك ويجعل تمارا من نصيبك
وفي المساء يحضر كبار البلد واقيمت الذباح واشهي المأكولات واثناء الحفله يسمع الجميع صوت صراخ تمارا من الاعلي
ياسين بفزع :تمارا
يتجه كريم ورحيم وفارس الي الاعلي بسرعه ليجدوا
قولولي رايكم في القصة عشان اكمل ولا لا
الفصل 2
يصعد كريم وفارس ورحيم الي فوق ليجدوا الباب مقفول من بره
فارس: الباب مقفول من بره
يكسر كريم الباب دون مساعده احد
ويجدوا تمارا لابسه قميص نوم طالع منه نص بزازها ومش
مداري حاجة وكانت تبكي وتمسك ذراعها
رحيم بقلق : ايه الي حصل
نهال بتوتر : كنت في الحمام وقت ماوقعت معرفش* ازاي
يقترب رحيم من تمارا
لكن كريم يوقفه
كريم بحده: انت بتعمل ايه انت مش شايف لابسه ايه
تعالي لورا وخلي الحريم هيا اللي تساعدها
يتوقف رحيم مكانه وتدخل نسمه وفتحيه
نسمه بقلق: اي اللي حصلك يا بنتي
كريم: احنا بره شوفيها لو عايزة تروح للدكتور اوديها
يخرج كريم ورحيم وفارس وامسك بي اوكرة الباب بيده لانه كسر الباب ومش* بيقفل
فتحيه : وريني دراعك يا تمارا
ترفع تمارا يدها لفتحية
نسمه بخضه : يا لهوي
نهال : هجيب الاسعافات
فتحيه : ايه الي حصل
تمارا بتمثيل البكاء: كنت عايزة اجيب حاجه من فوق الدولاب فا طلعت علي الكرسي ووقٍعت واتخبطت في حفه السرير
فتحيه : طيب ما متعيطيش حصل خير
تخرج فتحيه
كريم : عملت ايه
فتحيه : وقعت من فوق الكرسي
رحيم : طب هي كويسه او محتاجه الدكتور
فتحيه : لا ده* جرح بسيط وبتحرك دراعه عادي نهال
هتجيب الاسعافات وانا لفلها ايدها
كريم بغيظ : طيب هنزل اطمن جدي واشوف الضيوف واجيب حد
يصلح الباب وخليها تروح لاوضه نهال عقبال* ما الباب يتطلح
فتحيه :حاضر
كريم في نفسه عملتيها يا تمارا اما وريتك
وفي الغرفه
نسمه : جت سليمه الحمد **** هجبلك عصير
تمارا : طيب
نهال : الحمد *** ربنا سترها ٠٠انا لو كنت شوفتك كنت لاحقتك بس٠٠ كنت في الحمام
تمارا في خاطرها : ماهو انا خليتك٠٠ تدخلي وعملت كده عشان٠٠ حضرتك تبع الزفت اخوكي
وفي الاسفل
كان ياسين قلق ليجد كريم ينزل
ياسين بقلق: خير يا ابني
كريم: متخفش يا جدي هي كويسه ٠٠جرح بسيط
ياسين :الحمد ****
كريم : هطلع اشوف الضيوف ٠٠عشان اعلن عن المصنع الجديده واجيب حد يصلح الباب
فارس : بس انت عملت الاحتفال عشان المصنع ده للدرجة* دي عايز المصنع
ياسين : ايوة يا ابني المصنع ده كان حلم٠٠ عمك محمد *** يرحمه بس ملحقش ٠٠فا الاحتفال ده عشان المصنع وعشانك عشان انته تستحق كل خير يا ابني
كريم: **** يرحمه بس انا مش عايز حاجه كفايه رضاك عليا يا جدي
ياسين : ربنا يبارك فيك يا ولدي
رحيم : جدي عايزك في موضوع
ياسين : خير يا رحيم موضوع مهم مينفعش يتأجل لبكره
رحيم : لا* ينفع
ياسين : خلاص بكرة عشان الضيوف اللي هنا
رحيم :حاضر يا جدي
يخرج كريم ويعلن عن افتتاح المصنع الجديد ويرحل الضيوف
يصعد كريم مع واحد لاعلي ليصلح باب غرفه تمارا
كريم: هو ده٠٠
وقبل ان يكمل كلامه يسمع صوت تمارا
كريم بحده : لحظة
يدخل اليها تجلس علي السرير بنفس قميص النوم* ليجدها تتمتم مع نفسها
كريم بحده : انتي بتعملي ايه هنا
تمارا* : اوضتي هكون بعمل ايه
كريم بغضب : والرجل الغريب اللي برا يشوفك عادي** علي السرير وهو بيصلح الباب قومي ادخلي الحمام لحد ما نخلص وبعدين ابقي* اطلعي
تمارا : هتحبس في الحمام
كريم بغضب : عشان مسمعتيش الكلام من الاول وروحتي علي اوضه نهال
تمارا بزفرة: اوف
كريم بحده : وبعدين انا مش قولت قبل كده ما تفتحيش الشباك ولا تقفي فيه لما حد غريب يكون هنا
تمارا* : كنت بشم هوا
كريم بغضب : اسمعي دي اخر مرة بحذرك فيها انتي لو مكنتيش بت كنت ضربتك٠٠ بس انا راجل وعمري ما بمد ايدي علي واحده فالكلام يتسمع فاهمه٠٠ والمقلب بتاع النهارده ده انا عارف قصدك ٠٠وادخلي الحمام لحد ما يخلص
وحسابك بقا كبير اوي وشكلك عايزه تصفيه
نظرت له تمارا* بكره وحقد وهو نظر اليها نظره تحدي
كريم بحده : مسمعتيش انا قولت ايه ولا عايزة تأخدي صورة
شهد : حاضر
تتدخل الي الحمام وتغلق الباب خلفها بقوه تعبر عن غضبها
تمارا* في نفسها : انا هنتقم منك انت خلتني ابعد* عن امي انته الي وقفت في طريقي وقتها حتي لو انت الملك انا هنتقم منك وهخليك تندم انك مخلتنيش اروح مع امي
وفي سرايا تانيه ملك حاتم الابنودي
حاتم : هيفتح المصنع
راجي: ايوة يا باشا
حاتم بعصبيه: وانتوا فيداتكم ايه
راجي: يا باشا هو اشتري الارض وجهز كل حاجه انت عارف انه مسيطر علي البلد والناس كله بتعمله حساب الكبير قِبل الصغير
حاتم بغضب: انته جاي تشكرلي فيه
راجي: له يا باشا انا خدامك
حاتم : تنفذ الي هقولك عليه بالحرف الواحد
راجي : خدامك
وفي نفس السرايا في احد الغرف الكبيره تجلس شابه جميله تبلغ من العمر20سنه تقرأ في الكتاب وتدعي ميراث الابنودي ليدخل اليها حاتم
حاتم : حبيبه اخوكي بتعملي ايه
ميراث بابتسامه: بقرأ كتاب
حاتم : ربنا معاكي
ميراث: وانته بتعمل ايه
حاتم :بشوف هعمل ايه مع ولاد السيوفي
ميراث: لسه مصمم علي الانتقام
حاتم بغضب : ايوة هأخد بانتقامي* منهم
ميراث : بس ياخويا
حاتم : اسكتي انتي متعرفيش قلبي مولع منهم٠٠ اذاي و ابنهم مسيطر علي كل حاجه ابنهم الي دمر عيلتنا حرمنا من أبويا
ميراث : بس ابويا *** يرحمه هو الي عمل عداوه معهم الحق حق يا خويا سيبك من الإنتقام* ونعيش في سلام
حاتم بغضب : انتي واقٍفه مع اللي
ِقتل ابوكي
ميراث : لا بس ذي ما قٍتلوا ابوك ابوك قِتل واحد منهم واحد قصاد واحد ليه نعمل عداوة جديده مش هتخلص واحنا٠٠
حاتم بغضب: بس ولا كلمه ولو اتكلمتي* كلمه زياده مش هتكلم معاكي* تاني
ميراث: ربنا يهديك يا خويا ويبعد عنك فكره الإنتقام
وفي الصباح
منه بابتسامه : صباح الخير
تمارا : صباح النور
منه : دراعك لسه وجعك
تمارا : الحمد لله كويس
منه : طيب امسكي دي
تمارا: سلسله
منه : ايوة سلسله فضه من مصر جبتهالك مخصوص لما روحت مع رحيم
تمارا بفرح: حبيبتي
منه : هديهالك بس بشرط
تمار: مش هتتغيري بتاعت مصلحتك دايما
منه : اعترفي انا اصغر منك بسنه بس انا بفكر اكتر منك
تمارا بغيظ : عايزة ايه يا زفته
منه : تيجي معايا عند النهر
شهد : وهتعملي ايه عند النهر
منه : هنتمشي شويه لو مجتيش معايا مش هديهالك
تمارا* : وهنأخد نهال عشان نأخد محاضره بعد ما نيجي سوا
منه بضحكه : ايوه بس مش هديهالك غير لما نروح
شهد : طيب بس لما اروح الجامعه في مصر مش هجبلك حاجه
منه: هو كريم وجدي هيسمحوا انك تروحي مصر😛 انما انا بروح مع اخويا اتفسح واجي😛
شهد : بطلعي لسانك **** يسامحك بكره هنشوف
وفي الاسفل
فتحيه : يا تمارا
تنزل تمارا* مسرعه
تمارة : نعم يا مرات عمي
فتحيه بابتسامه: حسبي علي مهلك السرعة مش حلوة عشانك ههههه
تمارا* : خير يا مرات عمي
فتحيه : عايزكي في حاجه بس مش قدام الكل لما تخلصي حصليني علي اوضتي
تمارا* :حاضر
كان كريم يتكلم في الهاتف
كريم : خدمتك دي مش هنساها يا دكتور
الدكتور : انا تحت امرك في اي حاجه
ويغلق الخط
ياسين:خير يا ولدي
كريم* : الدكتور محسن الي في كليه نهال كنت كلمته عشان ننقل تمارا مع نهال واتقبلت في الجامعه هنا
تسمع تمارا الكلام ليقع الطبق من يدها
تمارا بصدمه: بتقول ايه
كريم بحده :زي ما سمعتي هتروحي وتيجي مع نهال اما انك تروحي جامعه في مصر لوحدك ف انتي بتحلمي
تمارا* بعصبيه : ليه
ياسين : يا بتي الجامعه هنا ليه السفر والبهدله وبنت عمك نهال هتبقا معاكي تونسك* في الجامعه وبعدين احنا لينا اعداء افرضي حد عايز ٠
كريم : متكملش يا جدي هي عارفه كويس انها مش هتروح مصر
تمارا : ليه بقا عايز تمنعني من ان اشوف٠٠
نظر اليه نظره ارعبته جعلتها تصمت وتبلع ريقها
كريم بغضب:اي كلمه او حرف زياده منك اقسم ب**** ما هتطلعي بره البيت تاني قولنا مفيش مروح* لمصر يعني مفيش مروح* لمصر
يدخل رحيم في الكلام
رحيم : جدي انا عندي الحل
ياسين : ايه هو يا ولدي
رحيم : انتوا خايفين تبعتوا تمارا مصر لوحدها بس انا ماسك الشركه الي هناك يعني ممكن تيجي ٠
ياسين بغضب : انت اتجننت يا زفت اتت عايز تمارا تيجي معاك وانت مش متجوز* ومحدش معاكم
رحيم : لا يا جدي ماهو* ده الموضوع الي كانت عايز اكلمك فيه
ياسين : موضوع ايه
رحيم : انا عايز اتجوز تمارا
كان كريم ممسك بكوب في يده لكن بعد ان سمع رحيم يكسر الكوب لتجرح يده وتحاولت عيناه الي اللون الاحمر الجامح وعروق يده ووجهه بارزة
ياسين : بتقول ايه يا ولدي تتجوز تمارا
كان رحيم سيرد لكن
كريم بحده وغضب :تمارا اطلعي علي اوضتك.تنظر تمارا له وترا جرح يده وتنظر الي ملامح وجهه التي لاتبشر بخير لتبلع ريقها بخوف من بطش كريم
تمارا* بخوف:بس
كريم* بعصبيه : اطلعي علي أوضتك انتي سامعه ان قولتلك اطلعي
حاولت استجماع شجاعته فتلك هي فرصتها لذهاب الي مصر لرؤيه والدتها
تمارا* :بس انا موافقه علي اللي قاله رحيم
يفرح رحيم بما قالته تمارا* ولكن ما قالته جعلت كريم يشتعل اكثر واكثر ليكشف عن انياب الوحش بدخله
كريم بعصبيه وصوت عالي: قولتلك غوري اطلعي علي اوضتك متخلنيش ادفنك مكان ما انتي واقفه
ياسين : اسمعي اللي قاله يا تمارا
تمارا* بغيظ : ماشي
تصعد تمارا لغرفتها ليمسك كريم رحيم من لياقته.
كريم بغضب: انت بتقول ايه
رحيم : كريم انت بتعمل ايه
نظر اليه بعيون جامحه وضغط علي لياقته اكتر واكتر حته تلوث قميص رحيم بدم كريم
كريم بغضب: تمارا* عروستي انا انت فاهم
رحيم بصدمه : عروستك
لينظر الي الجد
رحيم : صحيح يا جدي
ياسين : ايوة يا ولدي
رحيم : بس هي عايزني انا
كريم بغضب : اقتلك واقتلها هي بس عايزك عشان تروح مصر انما هي عروستي
رحيم : ومقولتش كده* من زمان ليه.
كريم بغيظ: مستنيها تكبر وتنضج مزاجي كده* عروستي وانا حر
وفي الاعلي تدخل فتحيه لتمارا
فتحيه : عايزة اتكلم معاكي* شويا
تمارا : خير يا مرات عمي
فتحيه : انا سمعت الي قاله رحيم وانتي موافقه عليه
تمارا : ايوة انا موافقة علي رحيم
فتحيه : لا الجوازة دي مستحيل تتم
تمارا :ليه رحيم عايزني وانا موافقه عليه
فتحيه بغضب: اخرسي عايزة كريم يقتلك
تمارا* باستغراب: ليه ؟؟
فتحيه : لانك عروسه كريم
صدمت تمارا من الكلمه ولم تعد قادرة علي الوقوف
فتحيه : مالك* الكلام مش عاجبك
تمارا* : عروسته ازاي يعني
فتحيه : من وانتي عندك 6سنين الي اخد انتقام ابوكي كان كريم وجدك قال ووعده انك لما تكبري هتكوني عروسته
تمارا بذهول: مستحيل لا مش هتجوز كريم اللي علي جثتي
فتحيه بغيظ: لا يا بت محمد مش بمزاحك هتتجوزيه وتجيبي وريث الملك
يا تري اي اللي هيحصل وهل تمارا هتتجوز كريم